În
calitate de duhovnic, mă întâlnesc de multe ori la Spovedanie cu o
situație destul de neplăcută, în care oamenii vin foarte timorați,
foarte apăsați, și ies cumva și mai timorați. Pe 70-80% dintre ei îmi
vine să-i chem înapoi și să-i pun să mai stea puțin în genunchi, că mi
se pare mie că nu pleacă ei așa cum ar trebui să plece.
Problema
este că nu venim așa cum trebuie la Spovedanie. Nu cerem ceea ce
trebuie să cerem. Spovedania este una dintre cele mai intime taine;
taină nu înseamnă nimic ascuns, taină înseamnă mai profund decât poate
mintea noastră să perceapă la un anumit moment; dar va pricepe până la
sfârșit. Taina întotdeauna invită pe om să exploreze mai mult adâncimile
ei.
Noi
va trebui să ne petrecem veșnicia alături de Hristos și e foarte greu
să-ți petreci viața aceasta, darămite veșnicia lângă un străin. Avem o
mulțime de ocazii în care am putea să strângem relația cu Dumnezeu și
n-o facem, și cel mai bun prilej este Spovedania.
Adeseori
venim la Spovedanie ca la un tribunal și plecăm de acolo achitați și cu
un sentiment de ușurare. Dar atenție: să nu ne păcălească acest
sentiment, pentru că nu este cel pe care îl căutăm noi, pe care îl
dorește sufletul nostru. În acel moment ne gândim: „Pfiu, bine c-am
scăpat…” Acest sentiment este însoțit de multe ori de un gând parșiv,
care spune că de-acum ai putea să faci cam orice. Iarăși, ești liber să
faci orice. Deci nu este ușurarea de care avem nevoie.
Noi
ar trebui să plecăm de la Spovedanie zburând, să simțim cum sufletul
nostru revine în cele ale lui, adică în cele cerești, și nu se întâmplă
lucrul acesta. De ce? Pentru că uităm ce se întâmplă la Spovedanie.
Uităm că la acel moment iau parte trei persoane, nu simboluri: Hristos,
duhovnicul și ucenicul. Din aceste trei persoane, una singură are
dreptul și își și permite să judece. Pe toți pe care i-am întrebat mi-au
răspuns că Hristos este acea persoană. Ei…, greșit. Hristos a spus de
nenumărate ori că El nu a venit să judece. Și chiar dacă judecata Lui
este dreaptă, nu va face lucrul acesta, ci ne-a invitat pe noi să o
facem, spunând că cine se va judeca pe sine, nu va mai veni la judecată.
Iar duhovnicul ar trebui să-și permită cel mai puțin să judece, pentru
că el este acolo ca să-L reprezinte pe Hristos. El este acolo ca prieten
al Mirelui, iar nu ca un simplu martor. Este foarte important să
înțelegem acest lucru.
Prietenul
Mirelui este cel care face orice ca cei doi (Mirele și
mireasa/ucenicul) să se poată bucura deplin unul de celălalt. Și se
străduiește spre acest lucru până când îi vede pe cei doi împreună. Mai
apoi, se retrage discret, ca să se împlinească acel cuvânt spus de cel
care a fost numit de Mântuitorul – prieten al Mirelui – Sfântul Ioan
Botezătorul: „eu trebuie să scad și Acela trebuie să crească”.
Rămâne
deci ca ucenicul să-și fie singurul judecător, însă, judecata aceasta
personală pe care și-o face – să fie în cadrul cel mai intim cu putință.
Judecată înseamnă să compari două elemente până ajung să aibă relația
pe care ar fi trebuit s-o aibă de la început. Dacă noi venim la Dumnezeu
nu ca la un judecător, și nu pentru a fi achitați, nu pentru a ne
curăța cazierul, ci venim la Persoana cu care trebuie să ne petrecem
veșnicia, înțelegem că e nevoie de o abordare puțin mai personală, puțin
mai intimă. Și atunci, tot ceea ce se întâmplă în cadrul Spovedaniei
trebuie privit ca atare.
Ceea
ce voi spune eu la Spovedanie și ceea ce voi auzi la Spovedanie nu sunt
și n-ar trebui să fie decât declarații de dragoste, în esență, vărsarea
inimii în fața Celuilalt. Eu mă duc și îmi vărs sufletul în fața
Celuilalt, mi-l ofer, așa cum este. Că este murdar, neputincios și cu
lipsuri, este altceva. Dar așa cum este, pe tot îl vărs. Scopul nostru
este să ne împărtășim într-un mod cât mai deplin de celălalt. Eu mă duc
la întâlnire cu cineva ca să mă unesc cu el, să fiu cu acel cineva. Și
dacă este ceva ce lovește în prietenia aceasta a noastră, atunci acele
lucruri le voi spune. De acele lucruri voi încerca să scap.
Spune
Sfântul Ioan Gură de Aur în Omilii la Epistola către Romani că „mai
presus decât izbăvirea de chinurile iadului, mai presus decât bucuria
Raiului, mai presus decât toată Împărăția cerurilor este să-L iubești pe
Dumnezeu și să fii iubit de El”. Dacă înțelegem lucrul acesta, suntem
cu mulți pași înainte față de ieri. Nimic nu se poate întâmpla bun în
afara unei relații; relația este aceea care salvează tot. Și Dumnezeu
este Persoană reală, concretă, Care mă iubește și pe Care o iubesc. Cu
cât știu să-mi exprim mai profund și mai des această iubire, cu atât
sunt mai aproape de El.
Nu
greșim dacă pornim de la experiențele noastre omenești. Putem să tratăm
Spovedania și toată viața voastră ca o întâlnire, ca o relație cu
Dumnezeu – pentru că asta va fi până la urmă: relație veșnică cu
Dumnezeu, relație de iubire în care vom evolua neîncetat. Nu simbol, ci
realitate. Dumnezeu este prezent, vorbesc cu El, și nu este oricine, ci
Cel care mă iubește atât de mult, încât S-ar răstigni doar pentru mine,
așa spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Însă ce înseamnă El pentru mine? Ce
rol are El în viața mea? N-are El niciun rol? Dă-i un rol. Adu-L în
viața ta, fă-L părtaș vieții tale, că altminteri cum să te facă și El
părtaș vieții Lui? Și atunci, dacă Îl vezi așa cum este, cum Se și
prezintă, ca Cel care te iubește mai presus de orice, atunci vei ști și
cum să-I mulțumești.
Rugăciunile
dinainte de Împărtășanie pun în balanță nevrednicia noastră și inima cu
care venim la Hristos. „Știu că sunt nevrednic Doamne, dar și zidirea
Ta sunt”, adică dacă mă iubești, nu mă lași așa. Iar în altă parte
zicem: „Știu că vin cu nevrednicie, dar nu vin la Tine ca un nepăsător,
ci ca nu cumva fiind lipsit prea mult de Împărtășirea Ta, să fiu lipsit
și de îndumnezeitoarele Tale cuvinte și să fiu prins de lupul cel
înțelegător”.
La
Spovedanie tocmai asta tratezi cu Dumnezeu: să treacă peste nevrednicia
ta. De ce? Pentru că vă iubiți.Tu ce ai fi în stare să-i treci cu
vederea iubitei tale, soției tale, copilului tău? Ce criterii, ce limite
îi pui în a se apropia de tine? De un singur lucru trebuie însă să ne
asigurăm: că Îl iubim sincer pe Dumnezeu și nu mergem la El ca niște
nepăsători. Și avem nevoie numaidecât de Spovedanie înainte de
Împărtășanie pentru că Împărtășania va consfinți înțelegerea pe care am
făcut-o la Spovedanie.
Ce predici frumoase, foarte potrivite pentru momentul asta. Chiar mi-au prins bine! Multumesc!
RăspundețiȘtergereCu drag!
RăspundețiȘtergereDrumul către spovedania curată este prima parte a drumului spre rai, cine păşeşte pe acest drum şi-l urmează fără tăgadă, cu siguranţă va moşteni împărăţia cerurilor.
RăspundețiȘtergereSi daca nici dvs., parinte, nu stiti asta cel mai bine, atunci cine?:) Sa dea Dumnezeu sa fim sinceri cu noi si Dumnezeu si sa ne punem sufletul pe tava, fara sabloane, macar acolo fara nici o frica, sub epitrahil....
RăspundețiȘtergere