"Craciunul
este o sarbatoare a bucuriei si veseliei. Daca Nasterea Domnului e o
sarbatoare a bucuriei, de ce s-a randuit ca ea sa fie precedata de post?
Si nu e vorba de un post marunt, de cateva zile, ci de unul care
dureaza nu mai putin de sase saptamani, si intr-o perioada in care nu
sunt la indemana nici verdeturi si nici fructe proaspete.
Daca
ne gandim bine, postul Sfintelor Pasti isi are un rost bine lamurit: Invierea Domnului a fost precedata de patimile, rastignirea si moartea
Sa, evenimente care cer o participare de doliu. La capatul postului
Sfintilor Apostoli Petru si Pavel sta suferinta martirica a celor doi,
ceea ce indreptateste o partasie pe masura. Cat despre postul Sfintei
Marii, el pregateste sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului, a carei
slujba cuprinde si un Prohod. Cum se justifica insa postul Craciunului?
Oricine
va admite ca o sarbatoare presupune si un strai sarbatoresc: costumul
de Duminica e un costum de Duminica, haina de nunta e o haina de nunta,
tinuta de receptie e o tinuta de receptie, si asa mai departe. In cele
mai multe cazuri, dobandirea straiului sarbatoresc este rezultatul unor
renuntari - si chiar sacrificii -, impletite insa cu bucuria anticipata
de a avea ceea ce-ti doresti si cu care vei fi in stare sa cinstesti
momentul festiv la care esti chemat sa iei parte (fiindca, sa ne
intelegem, orice sarbatoare e un fenomen social; ea nu este niciodata a
unuia singur). In partile - din ce in ce mai putine - unde inca se mai
pastreaza traditia portului popular, tinerele fete se aduna in postul
Craciunului la o vecina sau alta, in grupe mici, si cu mainile lor isi
cos sau impletesc straiele cele noi, in seri lungi, ca niste sezatori
ale harniciei si cantecului. Asa se petrecea si in vremea copilariei
mele. Straiele vechi par din ce in ce mai ponosite, vrednice de aruncat,
locul lor luandu-l cele noi, cu toate implinirile si fagaduintele lor.
Mantuitorul
Hristos ne spune intr’o parabola ca un imparat a invitat oaspeti la
nunta fiului sau. Cum insa acestia n’au vrut sa vina, el i-a adunat pe
toti nevoiasii de pe drumuri si i-a silit sa intre la ospat. Vazand insa
ca unul din ei nu purta haina de nuntas, l-a dat afara si l-a pedepsit.
La suprafata, intamplarea pare de domeniul absurdului: de vreme ce omul
se pomenise luat pe sus, pe nepregatite, si adus cu sila, cum de i se
pretindea strai de sarbatoare?... In realitate, imparatul i se uitase in
suflet si constatase ca, desi i se facuse o mare si neasteptata cinste,
insul se multumea sa manance si sa bea, fara ca inima lui sa participe
la bucuria casei.
Aceasta inseamna, dragii mei, ca pe langa straiul
sarbatoresc de care v’am vorbit, vazut, materialnic, facut pentru trup,
exista si un strai al sufletului, menit sa-i asigure omului participarea
la sarbatoarea launtrica. Din pacate, exista inca destui crestini care
cred ca sarbatorile de iarna se reduc la un pom impodobit, la sarmale,
caltabosi, carnati si bautura, uitand ca inaintea ospatului de acasa li
se imbie ospatul euharistic, al sfintei cuminecari, care e incomparabil
mai important decat belsugul de bucate. Ei bine, pentru acest ospat
duhovnicesc se cere strai duhovnicesc, iar straiul acesta, cu toate
podoabele virtutilor lui, nu poate fi pregatit decat prin post, adica
prin renuntarile si jertfele acestuia.
Postul
nu este un scop in sine, ci mijlocul prin care sufletul leapada de pe
el zdrentele pacatelor si se primeneste, incetul cu incetul, prin
pocainta, marturisire si fapta buna. Postul cuprinde in el nu numai
renuntare, dar si o bucurie a renuntarii, ca o pregustare a bucuriei
finale."
IPS Bartolomeu Anania
Multumim pentru predica postata; simpla si la obiect, cu mult folos pentru suflet! Post usor si binecuvantat in continuare, draga Claudia!
RăspundețiȘtergere